O tym co w lesie piszczy...
O autorach
RSS
niedziela, 14 lutego 2010


Po raz kolejny widać czarno na białym, że las to nie fabryka śrubek. Ostatnio wielu kontrahentów, którzy zamówili surowiec, chce go intensywnie wywozić. Po pierwsze dlatego, że drewno jest im potrzebne, po drugie dlatego, że w przypadku nieodebrania go w terminie umowa z nadleśnictwem przewiduje karę finansową.

Ale dobre chęci to nie wszystko. Zima, jak widać w całej Polsce, nie odpuszcza nawet na chwilę. Drogi powiatowe i inne według drogowców mniej istotne są zasypane tak, że ciężko jeździć. W lesie odśnieżamy drogi dla samochodów wywozowych, ale to nie zawsze wystarcza, bo zakopać się w zaspie bardzo łatwo. Nawet jeżeli wcześniej wymyślę optymalną trasę, wszystkie miejsca zawracania w sposób wydawałoby się idealny, zdarza się walczyć pół dnia z łopatą w ręku. Także pomimo idealnej logistyki w lesie nie da się zaplanować wszystkiego – bo warunki przyrodnicze stanowią czynnik kluczowy.



Wywóz to jedno, ale żeby drewno było do wywozu gotowe, trzeba je przecież najpierw wyciąć, potem zerwać, ułożyć przy drodze, a jeszcze potem odebrać (pomierzyć). Wszystko to w śniegu sięgającym dorosłemu człowiekowi do kolana albo lepiej.
Pomyślałem, że w tych warunkach przestrzeganie zasad BHP jest bardzo istotne. To, co normalnie może wydawać się przesadną ostrożnością teraz nabiera znaczenia. Dotyczy to zarówno pozyskania jak i załadunku oraz wszelkich innych prac. Przy ścinaniu drzewa pilarze muszą być podwójnie czujni, bo nie da się łatwo uskoczyć przed lecącym pniem. Śnieg uniemożliwia wszelkie gwałtowne działania.

18:12, lesniczy.lp
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 08 lutego 2010


Surowa zima nie zwalnia mnie od obowiązku monitorowania np. stanu ogrodzonych upraw. Chodzi o to, żeby nie pozwolić jeleniom i łosiom przedostawać się do płotów, bo mogą poczynić tam straszliwe spustoszenie.

Korzystając więc z nowego nabytku, czyli łańcuchów na koła, wyruszyłem tym razem przez te nieodśnieżone drogi, żeby skontrolować kilka powierzchni. (Są to miejsca newralgiczne, bo płoty te były wielokrotnie niszczone przez zwierzynę.) Pogoda teraz taka, że mimo niskich temperatur gdy słońce wyjdzie, nagrzewa leżące np. na zrębach kłody sosnowej tartaczki, a wtedy jelenie spałują ich cienką korę wraz z łykiem. Podobnie może być w młodnikach – nagrzana kora na strzałkach sosen również będzie w słoneczne dni bardzo interesująca.

Płoty bardzo łatwo sprawdza się w śnieżną zimę, bo wystarczy obejść go dookoła i zobaczyć, czy nie ma śladów. (Inaczej trzeba wejść do środka, najlepiej z psem i dokładnie przeszukać teren.) Z reguły zwierzyna która dostanie się do środka szuka za jakiś czas wyjścia i krąży wewnątrz ogrodzenia. Na śniegu widać wydeptaną wzdłuż płotu od środka ścieżkę.

No chyba, że jest to łoś. Dla niego płot nie stanowi żadnej przeszkody – w tej chwili, przy obecnej pokrywie śnieżnej, dwumetrowe ogrodzenie sięga mu co najwyżej do kolana. Więc teraz tym bardziej nie musi się wysilać, wchodzi i wychodzi jak i gdzie chce. Taką wyrwę trzeba szybko załatać bo niedługo po łosiu może wewnątrz ogrodzenia pojawić się chmara jeleni. Zestaw ten gwarantuje gruntowne zmiany w krajobrazie. Na szczęście poza tropami lisa nie widziałem innych śladów – odpukać.


09:29, lesniczy.lp
Link Dodaj komentarz »
sobota, 06 lutego 2010


U mnie w leśnictwie odśnieżam drogi, gdyż mam duże zapasy surowca i wciąż dopominają się o nie odbiorcy. Żeby więc wywóz był możliwy, nadzoruję odśnieżanie dróg. Chodzi o to, że wiem gdzie leży drewno, którędy najlepiej po nie podjechać, gdzie samochód z przyczepą będzie mógł zawrócić i tym podobne. Tak naprawdę to spora logistyka którą trzeba koordynować.

Po odśnieżeniu dróg (w lesie jest co najmniej pół metra śniegu a w zaspach dużo więcej) wywóz stał się możliwy, co nie znaczy, że banalny. Nie jest prosto podjechać pod oblodzoną górkę, więc nastąpiła automatyczna selekcja przewoźników – teraz jeżdżą tylko ci, którzy dysponują najlepszym sprzętem. W praktyce wygląda to tak, że albo ja albo podleśniczy robimy za pilota kierowcy, który ryzykownie zapuszcza się w zimowy las.
Zauważyłem też, że jeden z kierowców, kiedy uprzedzam go, że teraz będzie trudno i trzeba dać ostro w pedał, udaje, że spluwa w ręce, zaciera je szybko po czym chwyta się kierownicy i rusza z kopyta … to a propos zabobonów na dalekiej Syberii i nie tylko.

Po odśnieżonych drogach da się jeździć (wcześniej się wcale nie dawało), ale zakupiłem sobie śnieżne łańcuchy na koła i teraz jakość jazdy jest nieporównywalna. Polecam wszystkim amatorom zimowej jazdy po zasypanych drogach takie urządzenie. Nowe życie!

   

P.S. Wszystkich zainteresowanych kim jestem i skąd się tu wziąłem oraz co było wcześniej, czyli poprzednimi odcinkami mojego bloga, w sensie bloga leśniczego, zapraszam na stronę www.erys.pl


1 ... 61